Abarloar

Lehmann + Silva Gallery (Porto, PT)
02 Apr / 15 May 2022

In spanish seagoing jargon, placing a ship alongside another is called abarloar. The navy dictionaries do not clarify whether the gathered vessels touch each other. At the sea, things do not remain motionless. In this mystery subsists, sensually, the watery, the oscillating and the magnetic.

The architect Juhani Pallasmaa tells us that vision reveals what touch already knows. If the tactile sense is an early-riser compared to the sight sense, can two floating bodies, poised to touch, recognize each other even if their skins are inert? The answer is that physics suspects what the intuition knows. At an atomic level, every contact between surfaces is an interaction between electrons and magnetic fields. At a human level, touching is the way the brain has to interpret this interaction when it is intermediated by the skin.

This exhibition explores the poetic facet of those liminal and tactile tensions that are produced when two bodies come into contact. In the sculptural practice of Garcia Bello, the formalization of those bodies is inspired by the asceticism of the popular tradition and its materialization draws a deep link with the territory and the landscape. A landscape that, when it comes to Galicia and Portugal, it is outlined by a fluctuating, continuous and common horizon: the Atlantic Ocean.

En la jerga marinera, colocar un barco junto a otro se denomina «abarloar». Los diccionarios navales no aclaran si las embarcaciones reunidas llegan a tocarse o no. En la mar, las cosas no permanecen estáticas. En esta incógnita subsiste, sensualmente, lo acuoso, lo oscilante y lo magnético.

El arquitecto Juhani Pallasmaa nos dice que la visión revela lo que el tacto ya conoce. Si el tacto es más madrugador que la vista, ¿se reconocen dos cuerpos flotantes a punto de tocarse aunque sus pieles sean inertes? La respuesta es que la física sospecha lo que la intuición conoce. A nivel atómico, todo contacto entre superficies se describe como una interacción entre electrones y campos magnéticos. A nivel humano, el sentido del tacto es la forma que tiene el cerebro de interpretar esa interacción cuando está intermediada por nuestra piel.

Esta exposición explora el aspecto poético de esas tensiones liminales y táctiles que se producen cuando dos cuerpos entran en contacto. En la práctica escultórica de García Bello, la formalización de esos cuerpos se inspira en el ascetismo de la tradición popular y su materialización dibuja un profundo vínculo con el territorio y el paisaje. Un paisaje que, en el caso de Galicia y Portugal, está contorneado por un horizonte fluctuante, continuo y común: el océano Atlántico.

Photos:
Dinis Santos